måndag, maj 14, 2018

Skivrecension: Bettye LaVette

Bettye LaVette
Things Have Changed
(Verve/Universal)

Bettye Lavette kan sina grejer. Och då menar jag inte bara att hon vet bättre än att skrika sönder låtarna utan istället - likt Mavis Staples - lita på sin inre pondus. På den här skivan tolkar LaVette tolv låtar av Bob Dylan, men är smart nog att till stor del välja mindre kända låtar från hans långa - långa - karriär. För oavsett hur många klassiker han gjort finns det mindre kända låtar också. Många mycket bättre än du tror. Hon lyfter framför allt in ett gäng åttiotalslåtar från skamvrån. De utgör ryggraden på den här skivan. Om "småputtrig" kan låta som ett negativt omdöme menas det inte alls så. För Things Have Changed är småputtrig och svängig på ett skönt sätt där LaVette än en gång gör det svårt att förstå varför hon inte är mer känd än hon är med tanke på alla hon sjungit och turnerat med. Otis Redding och James Brown är inga dussinartister. Hon har varit aktiv sedan 1962 och är bara en handfull år yngre än Dylan, men har betydligt mer röst i behåll.

Till skillnad från många av de hon brukar jämföras med, till exempel just Mavis, började hon inte sjunga i kyrkan. Det var hemma hos sina föräldrar hon började med att sjung country och rhythm´n´blues. Men i likhet med Mavis har hon upplevt en renässans på senare år. Ain´t Talkin´ sjunger hon på ett sätt som gör att varje ord handlar om henne. Det gäller förresten nästan hela skivan. Det är bara klassikern The Times They´re A-Changin´ hon inte riktigt lyckas ta sig in i, inte riktigt lyckas göra till sin egen. Så är det också den överlägset mest kända låten på skivan. Hon reparerar skadan direkt med en suggestiv What Was It You Wanted. Och så håller det på.