måndag, januari 29, 2018

Skivrecension: Bo Sundström

Bo Sundström
Mitt Dumma Jag - Svensk Jazz
(Columbia/Sony)

Egentligen är det märkligt att Bo Sundström - till vardags sångare i Bo Kaspers Orkester - inte redan gjort en skiva med lågmäld jazz för dygnets  blåaste och ensammaste timmar, gärna med regn mot rutan. Kanske sista låten innan stängning i en bar med utsikt över en regnig trottoar. Eller ännu hellre för en ensam kväll på balkongen en sommar med utsikt över hustaken.
Nu har Sundström gjort ett gäng översättning av amerikanska jazzlåtar (och Gotlands Lars Gullin) och spelat in med ett litet band - bland annat några av de musiker Bo Kaspers Orkester brukar förstärkas med på turné - och gjort en sympatisk skiva med de för Sundström typiskt vassa texterna som blandar vardagsdetaljer och humor med stor tragedi mitt i vanligheten. Det går att ana en separation, men det kan vara jag som läser in tidningarnas rapporterande om hans privatliv. Och det har jag väl egentligen inte med att göra. Det finns också funderingar kring att bli äldre, om hur snabbt allting går. Musiken är oftast mjuk och följsam, rökig.
Tom Waits fina All The World Is Green blev Allt Är Som Förut redan med BKO på deras album Vilka Tror Vi Att Vi Är, men är mer sorgsen i den här versionen. Vi får också bland andra Nat King Cole och Bill Evans, som i Sverige väl är mest känd för sitt samarbete med Monica Zetterlund. På tal om det blir det en tolkning av Monicas Vals, som sjungs av bland andra just henne. Och förstås med text av Beppe Wolgers.
Vad vet du om kärlek/ Om feber som aldrig verkar gå ner/När det gör ont för varje par du ser/Vad vet du om kärlek?
- Vad Vet Du Om Kärlek