onsdag, maj 11, 2016

Skivrecension: Radiohead - A Moon Shaped Pool

Radiohead
A Moon Shaped Pool
(XL Recordings/Playground)
Betyg:  3

Det har gått fem år sedan Radioheads senaste skiva, den inte helt lyckade The King Of Limbs och nio sedan In Rainbows, en av deras bästa. Under tiden har det kommit soloskivor och filmmusik från vissa av medlemmarna. Som väntat har bandet nu valt att släppa nya skivan oväntat från det blå. Första för några dagar sedan dök Burn The Witch upp med en video inspirerad av de dockprogram som vi uppväxta på åttiotalet regelbundet tråkades ihjäl av på bästa sändningstid. Den har kanske intressantare ljud och atmosfär än melodin är minnesvärd och är på så sätt en ganska typisk sentida Radioheadlåt. Nästa låt, Daydreaming, börjar med Thom Yorke ensam vid pianot innan den seglar iväg. Passande nog kanske, med tanke på titeln. En video har släppts också till den låten.
Avslutande True Love Waits dök upp i en vacker akustisk version redan på liveskivan I Might Be Wrong: Live Recordings 2001 och var redan då förmodligen sex år gammal. Denna gången bygger den på klaviatur istället för gitarr.
Men Radiohead vore inte Radiohead om de gjorde vad vi förväntar oss - även om det till formen låter ganska mycket som man kan förvänta sig att bandet skulle låta 2016. Kylan från Kid A finns här i hotfulla Ful Stop, när gitarrerna dyker upp uppstår en av skivans höjdpunkter. Samma sak med stråkarna i The Numbers
Det är lite In Rainbows-rytmer här och ibland sticker en akustisk gitarr fram där. Det krävs förmodligen mer av Oxfordbandet än det görs av många andra, lyssnarna förväntar sig mer än "en ny skiva". Vi förväntar oss numera det oväntade. Hur överraskar man då? Den här gången har de valt att inte återuppfinna sig själv från topp till tå. Det är möjligtvis en överraskning.

Här någonstans finns en recension av trummisen Philip Selways andra soloskiva
I rymden kan ingen höra Radiohead dansa
Thom Yorke har gjort en sololåt alla måste höra