fredag, april 08, 2016

Skivrecension: Loretta Lynn - Full Circle

Loretta Lynn
Full Circle
(Legacy/Sony)
Det här är Loretta Lynns första skiva sedan det mästerliga Jack White-samarbetet Van Lear Rose som kom 2004. Men efter att ha gjort sammanlagt 47 skivor tycker hon väl ha jobbat till sig rätten att ta det lite lugnt. Hon fyller 84 om en vecka. Hon har två systrar och en bror som också är countrymusiker. Full Circle är producerad av hennes dotter Patsy Lynn Russell och John Carter Cash, son till June Carter och Johnny Cash. 82-årige spolingen Willie Nelson och Elvis Costello gästar på två duetter som avslutar. Allt det här säger något om Lynns plats i musikhistorien. Skivan inleds med en ny version av Whispering Sea, den första låten hon skrev. Hon gifte sig 1948, femton år gammal, och hennes äktenskap sägs ha gett inspiration till många av hennes låtar. Hon skrev låtar som Don´t Come A´ Home Drinkin´ (With Lovin´ On Your Mind) och The Pill om sin och sina vänners vardag. I de oftast konservativa kretsar där countryn var och är som störst var hon en pionjär på mer sätt en ett.
Full Circle blandar nya låtar med nya version av gamla och några tolkningar av andras material, bland annat In The Pines och Always On My Mind. Egna Fist City, ursprungligen från 1968, är en varning till makens älskarinnor. Den gjorde att hon blev bannlyst från radion när det begav sig. Och  hon låter fortfarande som någon det inte är en bra idé att bråka med.
Country, bluegrass, hillbilly och americana samsas. Lynn har en jäkla pondus i den nästan overkligt välbevarade rösten - och hon behöver inte höja tonläget. Hon är Loretta Lynn, för fan.
Who´s gonna miss me when I´m gone? undrar hon i låten med samma namn. Jo, vi är nog några stycken. Det är ord som känns när någon i hennes ålder ställer frågan. Å andra sidan - allt hon sjunger känns. Hon har en av de rösterna.