onsdag, mars 02, 2016

Skivrecension: Dolly Parton - Coat Of Many Colors

Dolly Parton
Coat Of Many Colors
(RCA/Sony)
Nej, skivan har inte kommit i nyutgåva. Det är bara en väldigt bra skiva jag känner för att skriva om. Coat Of Many Colors släpptes 1971 och var Dolly Partons åttonde soloskiva. Titelspåret brukar Parton kalla sin personliga favoritlåt av alla hon skrivit. Och vid det här laget är det ett gäng (hennes 42:a soloskiva Blue Smoke släpptes 2014). Låten Early Morning Breeze förekommer förresten både på Blue Smoke och Coat Of Many Colors.Parton har återkommit till ett antal av skivans låtar under årens gång, ett bevis på hur mycket den betyder för henne. Kanske på grund av de personliga texterna - få världsstjärnor är annars så måna om att skydda sitt privatliv som Parton. Men Coat Of Many Colors är en självbiografisk berättelse om hennes uppväxt i Tennessee, en uppväxt så fattig att fattig nästan är att avrunda uppåt. Titelspåret handlar, inte helt oväntat, om en kappa med många färger. Dollys mamma hade sytt den själv av överblivna tygbitar (därav de många färgerna) och när Dolly stolt hade den på sig i skolan sa de andra barnen att den var ful.
Parton fick ett smärre genombrott som duettsångerska till och låtskrivare åt Porter Wagoner, som har skrivit tre av låtarna här. Det var till honom Parton senare skrev I Will Always Love You när de skiljdes åt, professionellt och kanske även på ett privat plan.
Parton skulle senare, kanske främst på åttiotalet, bli lika stor popstjärna som hon någonsin var inon countryn och under en period ha hits p löpande band. För er som är obekanta men nyfikna på hennes tidiga mer renhåriga countryskivor är Coat Of Many Colors en utmärkt plats att börja.