måndag, juli 20, 2015

Skivrecension: Wilco - Star Wars

Wilco
Star Wars
(dPbm Records)

Och plötsligt fanns den där. Fyra år efter bandets senaste skiva The Whole Love dök det amerikanska rockbandet Wilcos nya skiva upp för gratis nedladdning via deras hemsida. Och självklart heter den Star Wars och har en målning av en katt på omslaget (det vill säga en målning föreställandes en katt, inte en målning av en katt). Star Wars  dök upp lika väntat som tomten på midsommar.
Wilco har skämt bort oss fans med att hålla en hög och jämn nivå. Så även på Star Wars. Det låter med andra ord som vi väntar oss och det låter ungefär lika bra som vi väntar oss. Möjligtvis låter det lite brötigare och de allra mest självnynnande refrängerna uteblir. You Satellite är så typisk att det är svårt att inte le, men det dröjer till låt nummer sex - Taste The Ceiling - innan bandets mer lågmälda akustiska sida dyker upp. Här finns vad som låter som två slidegitarrer som svävar runt som måsar i bakgrunden. Å ena sidan är jag svag för bandets mer progressiva sida, å andra sidan kanske det var dags för en sån här mer koncentrerad skiva. Elva låtar på under 34 minuter och bara en låt når över fem minuter.
Det här kanske inte är den sortens skiva en Wilcooskuld ska börja med. Det är inte deras mest välkammade eller välkomnande skiva. Men det är ännu en skiva som imponerar genom att både överraska och låta som jag förväntar mig. Hur de nu får det att gå ihop.
För er som inte hört talas om Wilco kan förra årets dubbelskiva What´s Your 20: Essential Tracks 1994-2014 vara en bra plats att börja. För er som har allt och vill ha ännu mer kan boxen med fyra skivor kallad Alpha Mike Foxtrot: Rare Tracks 1994-2014 rekommenderas om ni missat den.
PS Vill ni ha Star Wars på vinyl får ni hålla er till november. CDn släpps nu i veckan.

Här kan ni hitta en recension av duon Tweedys skiva Sukierae
Skivrecension: Wilco - The Whole Love