torsdag, januari 16, 2014

Recension: Bruce Springsteen - High Hopes

BRUCE SPRINGSTEEN - High Hopes
COLUMBIA/SONY
Betyg: 3/5
New Jersey-samhället Freeholds mest kända exportvara utgår ofta från ett textmässigt tema på sina skivor. De senaste åren har det blivit tydligare och allt mer uttalat politiskt. The Rising följde på elfte september, Magic utgick från Bushadministrationen och Wrecking Ball handlade om bankkrisen och den lilla människans utsatthet. Detta har ibland gjort att vissa låtar, hur bra de än varit, fått stå utanför när de inte passat temat. På High Hopes samlar Springsteen några av de låtarna från främst de tio senaste åren. Den röda tråden är att det inte finns någon röd tråd. Här finns bland annat hans första studioinspelade covers, till exempel blåsiga titelspåret.
Sorgligt bortgånga E Street Band-medlemmarna Danny Federici (1959-2008) och Clarence Clemons (1942-2011) återuppstår på gamla inspelningar. Bland höjdpunkterna finns tolkningen av duon Suicides Dream Baby Dream, även om den inte är lika gåshudsframkallande som tramporgelversionen Springsteen framförde solo på Devils & Dust-turnén. Frankie Fell In Love lever nästan upp till sin titel, inte minst när Steven Van Zandts mandolin skiner igenom. Down In The Hole är inte Tom Waits-låten, men en sorgligare och mer uppgiven kusin till I´m On Fire som mellanlandar på Irland.
Gästande gitarristen Tom Morello (från banden Rage Against The Machine och Audioslave) passar tyvärr in lika bra som en boll är fyrkantig. The Ghost Of Tom Joad i en brötig och lätt stelbent version skiljer sig rejält från det lågmält gripande originalet från 1995. Och om Springsteen inte släppt politiken helt är High Hopes mer av en (relativt) sorglös klackspark, i alla fall musikaliskt, än han tillåtit sig vara på länge.

Etiketter: