torsdag, mars 07, 2013

Recension: David Bowie - The Next Day

DAVID BOWIE - The Next Day
ISO/Sony Music
Betyg: 4/5

Had to get the train from Potsdamer Platz, sjöng David Bowie plötsligt på sin 66-årsdag den åttonde januari. Tio år efter sin senaste skiva och nio år efter en hjärtattack – nio väldigt tysta år - fanns magnifika nya singeln Where Are We Now? plötsligt där. Världens Bowiefans hade långsamt fått acceptera att han förmodligen gått i pension och inte skulle göra mer musik.
Berlinperioden är en av de mest mytomspunna och kreativa faserna i hans liv. Hansastudion på Köthener Strasse, en tvärgata i närheten av Potsdamer Platz, är numera klassisk. Jag har varit i balsalen på andra våningen där ”Heroes” spelades in och fick en klump i halsen, trots att någon satt och spelade tysk hiphop i ett hörn. Omslaget till nya skivan är förresten samma som till just ”Heroes”. Ordet ”Heroes” är överstryket och Bowies ansikte täcks av en vit fyrkant med texten The Next Day. Det är briljant i all sin enkelhet.
Bowie har alltid hävdat, likt Bob Dylan, att det inte är sig själv han sjunger om, att det är Ziggy Stardust, Alladin Sane, The Thin White Duke eller någon annan det handlar om. Den här gången blir det svårt att bortförklara. Å andra sidan kommer han förmodligen inte ge några intervjuer så det problemet är löst. 1979 sjöng han I´m a DJ, I´m what I play. Bowie föddes som David Jones och DJ kan tolkas lite som man vill, som så mycket annat han gjort. Han har aldrig ens låtsas vara det som kallas ärlig. 2013 ser han tillbaka på både sitt eget och andras liv. Vilka av dessa tankar och åsikter som är hans egna vet vi inte. Spelar det någon roll?
The Next Day, producerad av Tony Visconti som varit inblandad i nästa alla de mest klassiska Bowieskivorna, är väldigt bra, nästan i klass med Heathen från 2002 och med ekon från Lodger och Scary Monsters. Låtarna är korta, skruvade och fokuserade. Och sångaren Bowie är inte bara bibehållen, han fortsätter dessutom utvecklas.
Lyssna på: Dirty Boys, Where Are We Now? och I´d Rather Be High.

Etiketter: