fredag, juni 08, 2012

Regina Spektor fortsätter på det vanliga ovanliga spåret

Regina Spektor

När Regina Ilyinichna Spektor, född 1980 i Moska och uppväxt i New York, slog igenom under mitten av 00-talet växte tjejer med piano på träd. Men bara Regina lät som Regina och Begin To Hope (2006) är en av de senaste tio årens bästa skivor. Med sitt sätt att frasera, leka med uttal och göra både gripande och roliga arrangemang, ibland på gränsen till vad man orkar med, är hon ett original i en värld av kopior.

What We Saw From The Cheap Seats är fjärde skivan på stort bolag och sammanlagt sjätte. Jämfört med Far (2009) är det mer sammanhållet och något mindre spretigt, men allt är förstås relativt. Det spretar fortfarande. Oh Marcello lånar, eller snarare stjäl, refrängen från Don´t Let Me Be Misunderstood som bland annat gjorts av Nina Simone och The Animals. Don´t Leave Me (Ne Me Quitte Pas) är en ny och bättre version av en låt från en tidig skiva. Balladerna How och Jessica träffar hårdare än det mesta Spektor gjort och hade platsat på Carole King Tapestry. Här är Spektor nästan en vanlig singer/songwriter, men vassare och med något annat lurande under ytan. Den dramatiska All The Rowboats har en ackordföljd som målar mörka moln på himlen.

Hon är klassiskt skolad pianist och vet hur skalor påverkar känslorna. Och i texterna som både bränner och underhåller hittar man en dimension till - today we´re younger than we´re ever going to be. Att hon ändå får allt spret att kännas som ett sammansatt album säger något om vilket skickligt hantverk allt bygger på.

Mer om Regina Spektor:

Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida