måndag, september 26, 2011

Tekniken går framåt, kanske på längtans bekostnad

http://www.myblues.eu/blog/wp-content/uploads/2011/05/king_solomon_hill_78_2FULL.jpg

Efter att ha läst en artikel skriven av skivsamlaren John Tefteller som är på jakt efter allt som har med skivbolaget Paramounts bluesinspelningar från 1920 och 30-talet att göra fastnade jag för denna detalj.

Han är i stan där skivbolaget en gång hade sin studio och sitt lager, en äldre kvinna vars mormor jobbade i studion har "lite grejer med konstiga namn på" som samlaren kan få titta på. Särskilt en titel väcker hans intresse.
Jag satt på min säng i hotellrummet och bad: skulle hon kunna hitta den? Skulle den vara krossad eller sprucken när hon tog skivan ur fodralet?

(Skivan var katalogiserad, men ingen kopia hade dykt upp. Ingen hade hört den sedan de släpptes i februari 1932 - King Salomon Hills Paramount 13125 var mot slutet av Paramount blues-serie.

Fem minuter senare kom hon tillbaka till telefonen. "Jag har den här. Vad vill du veta?"

Jag sa, "kan du, väldigt försikigt, ta ut skivan ur fodralet och se vilket skick den är i?"

"Well, sir," sa hon, "den är varken repad eller sprucken och ser ospelad ut. Så vitt jag vet gillade mormor inte blues, och om det är vad det här är så hade hon aldrig spelat den och tog nog hem den av misstag."
Samlaren kan inte sova på natten och dagen efter träffas han och kvinnan på en öppen plats ute bland folk. Han köper skivan, som mycket riktigt är ospelad och i sitt originalfodral.

Vad jag ville komma till, med tanke på rubriken, är att King Solomon Hills länge borttappade låt My Buddy Blind Papa Lemon nu finns på Spotify. Tefteller fick tag på låten 2002 i Wisconsin, då hade ingen hört den på 70 år. Och knappt då heller. Själv hade jag den bara ett par klick bort.

Det har du också om du har Spotify ock klickar här.

Artikeln finns i tidningen 78 Quarterly #12.

Läs mer om liknande:

Charlie Patton bjuder på tidsresa med stekt bacon - också han på Paramount

Bob Dylan för nybörjare

Så spelar och blir du blues

Muddy Waters sköt ingen i Memphis, men är ganska bra ändå

Martin Scorsese har gjort en rejäl resa genom bluesens historia

Led Zeppelins klassiker Whole Lotta Love är onekligen lite snarlik Howlin Wolfs Back Door Man, ursprungligen utgiven på Chess Records

Myddys adepter i The Rolling Stones har också gjort bra liveskivor

The White Stripes kan också sin blueshistoria


Nisse Hellberg i Wilmer X var en av de som fick mig att börja lyssna på blues

Vem sjunger egentligen blues som ingen annan?

Det är kul med live-skivor

Country för nybörjare

Punk för nybörjare

Skäggrock för nybörjade

Jag har varit på bluesfestival i Mönsterås, Mississippi

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida