måndag, maj 09, 2011

Motowns hitfavorit Holland/Dozier/Holland hyllas

Holland/Dozier/Holland in the '60s

Gordy visste verkligen vad han gjorde när han sammanförde de tre. Eller också måste han ha blivit väldigt glatt överraskad. - Lennart Persson
Berry Gordy är legendariska skivbolaget Tamla/Motowns grundare och överste. Bröderna Eddie och Brian Holland och Lamont Dozier hörs dagligen på alla nostalgiradiokanaler man kan och inte kan tänka sig. De skrev och producerade, bland många andra (djupt andetag) Where Did Our Love Go, Baby Love, Stop! In The Name Of Love, You Can´t Hurry Love till The Supremes och Baby I Need Your Loving, I Can´t Help Myself, Reach Out I´ll Be There, Bernadette till The Four Tops och How Sweet It Is (To Be Loved By You) till en ung Marvin Gaye. The Isley Brothers gjorde This Old Heart Of Mine. Jimmy Mack, (Love Is Like A) Heat Wave och Nowhere To Run blev hits med Martha & The Vandellas. Känns titlarna igen? Listan kan göras längre, men solen skiner ute. Trion skrev och producerade för Tamla/Motown under endast fem år, men hann under den perioden med sammanlagt 4o hits. 25 låtar nådde topp tio på listan (70 om man även räknar den "svarta" listan). Tolv (20) blev etta. Vissa av de här låtarna gjorde senare om till P4-pop och blev åter stora hits med t ex Rod Stewart och Phil Collins.

Både Eddie och Lamont började sina karriärer som sångare på Motown innan de fick större framgång bakom kulisserna. Tillsammans skrev de till och med låtar åt Smokey Robinson och hans The Miracles, trots att Smokey själv också skrev hits i sömnen under samma period. Brian hade redan varit med som producent och låtskrivare på bl a The Marvelettes Please Mr Postman, som var skivbolagets första etta hösten 61, både på den "vita" poplistan och den "svarta" R&B-listan. Låten tolkades även av The Beatles på deras första LP.

Holland/Dozier/Holland första framgång blev Come And Get These Memories våren 63. Hösten samma år fick Eddie en mer blygsam framgång med Leaving Here, som nådde plats 76. Kritiken mot dem brukar vara att deras låtar tenderade att vara, ska vi säga, snarlika. Och ja, det var de. Om de var nöjda med en refräng i en låt kan man ofta känna igen samma melodislingan som intro eller trumpetslinga i nästa hit. Delar togs, monterades ner och sattes ihop igen. Helt olikt och likadant. Det var inte för inte som en av The Four Tops allra mest fulländade skapelser fick namnet It´s The Same Old Song - jämför den med I Can´t Help Myself.

The Supremes, på skivbolaget kända som The No Hits efter några floppar, tackade först nej till Baby Love. De tyckte den var för löjlig och inte värdig som uppföljare till deras första - och ja, snarlika - etta Where Did Our Love Go. Det blev deras andra etta av fem i rad och sammanlagt tolv. Vissa av deras ettor skrevs av andra och de blev därmed ett av få band som fick fragångar även efter samarbetet med H/D/H upphörde.

Trion har sagt i intervjuer att deras favoritartist var de eller den som hade den störta hiten för tillfället.
I was basically coming up with titles and establishing figures on the piano. Whatever music and lyrics I had I´d pass on on to Eddie to work with. Brian and I would go to the studio with the group and cut the track with the musicians. Eddie would finish the song and teach it to the artists, which freed us to go on to the next song before he finished. - Lamont Dozier
1967 lämnade de Motown efter en bitter strid med Berry Gordy, men hans långsiktiga planering gjorde att några av deras låtar inte släpptes förrän året efter. H/D/H fortsatte skriva hits för sina egna skivbolag Hot Wax och Invictus, men inte i samma tempo. En epok gick i graven men har visat sig få evigt liv.

Motown sjunger Holland/Dozier/Holland på Spotify!

Mer om liknande:

Motown fyllde 50 år 2009

Smokey Robinson kan både sjunga och prata

The Four Tops sångare Levi Stubbs avled 2008

Det var inte bara Motown som gjorde bra soul på sextiotalet (kan innehålla spår av Spotifylistor)

Och inte på sjuttiotalet heller (kan innehålla spår av funkiga Spotifylistor)


Mavis Staple sjunger soul, men inte på Motown

Dusty Springfield gjorde vit soul


Det gjorde Wille DeVille också

Det gör Nick Lowe fortfarande

Jerry Wexler var tillsammans med Ahmet Ertegun skivbolaget Atlantics motsvarighet till Berry Gordy

Sextiotalspop för nybörjare

Engelbert Humperdinck har INGENTING med Motown att göra

Skivor du gillar i genres du inte gillar

Läs en intervju med trion in English

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida