fredag, februari 25, 2011

Gästskribent hyllar System Of A Down

System Of A Down

Min kära vän och kollega Tommy k Johansson Fager Bengtsson Nilsson Jönsson Jönsson Jönsson frågade om han kunde få skriva ett inlägg till min blogg. Självklart, sa jag. Detta är texten han skickade. Mycket nöje!


Det är nu tio år sedan System Of A Down gick in i studion och spelade in makalöst braiga Toxicity.

Besök gärna Tommys egna lilla IT-blogg TkJ så han också får lite besökare.

Gästskribent hyllar System Of A Down 2.0:

I februari 2001 samlades medlemmarna i System Of A Down, i Cello Studios i Hollywood, för att spela in sin andra platta Toxicity.

Skivan släpptes 8 september samma år, bara tre dagar före terrorattentatet mot World Trade Center. Förmodligen mycket på grund av de politiska budskap mot krig och terror som Toxicity anses framföra, intog skivan efter attentatet förstaplatsen på topplistor i flera länder.

Personligen vill jag tro att det främst är musiken som gav Toxicity den uppmärksamhet skivan förtjänar. Blandningen av heavy metal och folkmusik, tillsammans med politiska, fast samtidigt skämtsamma låttexter framförda av skickliga Serj Tankian, blir fantastiskt bra.

Nu ska jag sluta skriva långa skitnödiga meningar á la hårdrocksmagasin.

Under våren 2001 antog jag, tillsammans med en bekant, ett frilansjobb där vi skulle bygga en webbsajt åt en golfklubb (fråga inte). Det var ett hästjobb som tog upp all kvällstid och alla helger. Det slutade med att jag lackade ur på uppdragsgivaren (vars enda åsikt varit jag vill att sajten är blå), bad honom dra åt helvete, och lade ner alltihop.

Det kunde ha varit bittert, om det inte vore för System Of A Down. Det var Toxicity jag lyssnade på konstant när jag byggde på den där sabla sajten.

Jag tycker väldigt mycket om de övriga skivorna av System Of A Down, även om de två sista, Mezmerize och Hypnotize, är klart annorlunda jämfört med Toxicity. På dessa har gitarristen - mot allt förstånd - tagit över större delen av sången och de innehåller en del ballader.

Toxicity är hårdare och grymmare och... gladare. I låten Prison Song kritiserar de USA:s fängelsebransch, för att i Bounce sjunga om att studsa runt på en kängurustylta.
Everyone gets to play
Runaway, exposé
It was so exotic
With just one pogo stick
Ungefär så är många av texterna. Absurda rim, raljerande, pratiga och framförda av Serj Tankian, vars röstresurser är imponerande. Han växlar mellan falsettsång, hårdrocksvrålande, skönsjungande och viskande. Sången är minst sagt varierad. Inte minst för en heavy metal-fanboy som undertecknad, van vid James Hetfields och Lemmys tvåtoniga gurglande.

Serj Tankian är en besynnerlig kuf som numera satsat på solokarriär. Jag såg honom live på Hultsfred och det var en upplevelse. I vit kostym och hög hatt spatserade han runt på scen och avslutade föreställningen med en grymt bra cover på Dead Kennedys Holiday in Cambodia. Hans egna musik kan närmast beskrivas som en flumversion av System Of A Down. Under eget namn har han släppt skivorna Elect The Dead (2007) och Imperfect Harmonies (2010).

Gitarristen Daron Malakian har även han kört vidare på solokarriär, under namnet Scars On Broadway. Scars har bara släppt en skiva - en självbetitlad sådan som kom 2008. Den kan jag varmt rekommendera.

För den intresserade kan jag berätta att Malakian är en riktig nörd som experimenterar vilt i studion. Jag läste någonstans att han, för att få ett speciellt ljud, klistrat upp akustiska gitarrer på väggar och tak. Huruvida det är sant eller inte kan diskuteras.

System Of A Down lade ner instrumenten efter den sista skivan Hypnotize, främst på grund av meningsskiljaktigheter gällande bandets utveckling. Av intervjuer att döma var det Tankian och Malakian som inte gick hand i hand. Medan Malakian ger sken av att vara en jordnära kille som trivs hemma, är Tankian mer som en Thomas Di Leva på amfetamin.

I slutet av november 2010 meddelade System Of A Down att bandet återförenats, och planerar en turné under 2011. De kommer bland annat till Metaltown i Göteborg den 17 juni.

Besök bandets hemsida.

Läs mer om hårdrock:

Hårdrock - fördomar och fakta

Hårdrocksamling på CDR

Den mytologiserade missbrukaren

Metallica för nybörjare


Dave Mustaines självbiografi - rakt på sanningen

CDR med Megadeth

Iron Maiden för nybörjare

Iron Maiden är Iron Maiden är Iron Maiden

Anvil! The Story Om Anvil

Led Zeppelin för nybörjare

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Fan i mig HELT rätt åt mig!

Jag började skriva och har skrivit längre än första meningen, men sedan fick jag ett telefonsamtal, och sedan var det ett mejl jag var tvungen att svara på, och sedan fick jag diarré och efter det glömde jag skriva klart texten.

Får jag uppdatera den sen? :)

11:53 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Om du lyckas få ihop lika mycket text till, dvs sammanlagt två rader, kan det bli tal om en Redux-version. Lycka till önskar Fula Fula Ord-redaktionen!

2:32 em  
Blogger Tapeworm sa...

Kängurustylta! Tack för ändringen! Jag höll på att bli tokig över att jag hittade det svenska ordet. "Hoppinne", som jag skrev, kändes inte rätt.

5:29 em  
Blogger Ola Claesson sa...

"Hoppinne" kändes lite fel, ja. Kunde inte komma på vad det hette på svenska och fick swe eng söka på pogo stick. Självklart visste jag vad det hette på engelska. FFS.

11:17 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida