måndag, oktober 19, 2009

Jerry Seinfeld gör ny serie

http://vanpay.files.wordpress.com/2008/09/jerry_seinfeld__1_.jpg

Elva år efter den moderna klassikern Seinfeld ska Jerry Seinfeld göra en ny tv-serie. Den handlar om gifta par och upphovsmannen själv förklarar seriens med min fru tjatade på mig i åratal att göra den.

Om jag fick bestämma skulle Seinfeld aldrig mer göra tv, för hur bra det än blir kan det i mina ögon aldrig bli lika bra som serien som redan bär hans namn. Den formade mig under mina tonår och när jag ser om DVD-erna (för tillfället säsong sju) förstår jag inte riktigt vad det var jag skrattade åt då. Vad visste jag om det livet eller om livet överhuvud taget? Å andra sidan känner jag mig innerst inne fortfarande som George Costanza. Och jag förstår ännu bättre hur välskrivet det är, hur långt före sina kollegor de låg och undrar över hur de kom undan med vissa ämnesval i programmet.

Jerrys nya serie heter Marriage Ref (Äktenskapsdomaren). Programmet beskrivs som en dokusåpa där gifta par får hjälp med sina meningsskiljaktigheter genom en domare på ett kul vis.

Efter Seinfeld återvände Jerry till sin urpsrungliga kärlek ståuppkomik och han turnérar regelbundet. Han skrev manus och gjorde rösten till Berry B Benson i animerade långfilmen Bee Movie 2007 och har nyligen återförenats med Julia Louis-Dreyfus, Jason Alexander, Michael Richards och Larry David från Seinfeld-gänget i Davids nuvarande serie Curb Your Enthusiasm - dessa avsnitt visas i USA nu och kommer förmodligen till SVT om två-tre år - som är tänkt att visa att inte återföreningar är en bra idé. Och det är helt rätt. Återföreningar är inte en bra idé, men kanske kan en postmodern ironisk återförening vara det?

Just nu undrar jag om Marriage Ref är en bra idé. Jag ska försöka lägga förväntningarna på en rimlig nivå.

Läs mer om Seinfeld nya serie i DN och SvD.

Läs mer om Seinfeld-gängets återförening.

Läs Larry David är George Costanza.

Läs när Larry träffade George.

Läs om Larry David i senaste Woody Allen-filmen Whatever Works.

Läs om folk som skriker när de pratar.

Vad vet du om Seinfeld?

Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida