lördag, augusti 08, 2009

Willy DeVille har avlidit

De Ville performs at the Printemps de Bourges Festival in France in 1989

Det var som vanligt Mats Olsson och Lennart Persson som fick mig att upptäcka honom. De skrev så kärleksfullt om hans musik att jag var tvungen att lyssna. Det tog inte lång tid att inse att de som vanligt hade rätt. Skivaffären jag jobbade i hade en samlingskiva och den svängde från början till slut. I skön blandning möttes pop, blues, soul, latinorytmer och cajun.

Några år senare bjöd Lasse på en slant under en skivmässa, trots att det var första gången vi träffades, med motiveringen den där måste du ha. Skivan hette Le Chat Bleu och ja, det är en skiva man måste ha. Idag har bandet Mink DeVilles ledare Willy DeVille avlidit av cancer i bukspottskörteln, 55 år gammal.

Har du aldrig hört talas om varken mannen, bandet eller musiken är det inte försent. Hans musik, i likhet med all bra musik, saknar bäst före-datum och vissa katter är coolare än andra. DeVille var en av de coolaste.

Nu ska jag lyssna på Just To Walk That Little Girl Home en gång till. Han visste vad som är viktigt i livet.

It’s closing time in this nowhere café/ There’s no way in the world I’m gonna let that girl/ Let her slip away/ No I can’t explain just what’s happening to me/ I can tell that guy who’s sticking close by her side/ Knows her more than just casually

But there’s nothing that I wouldn’t do/ No there’s nothing that I wouldn’t do/ No there’s nothing that I wouldn’t do/ Just to walk that little girl home

Lyssna på en bra samling på Spotify

Läs mer om Willy DeVille.

Besök Willys hemsida.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Värdig hyllning till en fallen hjälte, visst var han en av de coolaste. Inte för att det spelar någon roll just nu men – jag har alltid undrat om killen i Just to walk that little girl home är psykopat. Jag tycker att det är något olycksbådande och hotfullt mitt i det där bedårande vackra och romantiska. / Janne

9:40 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Intressant fråga. Men blir man inte lite småpsykotisk när man är kär i någon. Eller är det bara jag?

:)

12:54 em  
Anonymous Anonym sa...

Han kunde låta helt olika beroende på låt eller tidsperiod men alltid ändå otroligt bra. Hade skickliga musiker omkring sig. Åtminstone lika bra som de bästa och mycket bättre än de flesta.

8:57 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida