måndag, mars 09, 2009

Var och vem är du i syskonskaran?

http://thepracticingcatholic.files.wordpress.com/2008/12/hinnebusch-siblings.jpg

Är du ensambarn eller har du syskon? Är du i så fall yngst, i mitten eller äldst?

Detta är förstås faktorer som formar oss. Jag är ensambarn och beskrivningen i den här artikeln från Expressen stämmer väldigt bra med hur jag ser mig själv. Jag kanske inte är så flitig och ambitiös som jag skulle vilja, men jag tycker om att läsa och iaktar hellre än deltar. Svårt att hantera ilska och konflikter? Förmodligen mer än jag vill erkänna. Bra självförtroende med sämre självkänsla? Japp. Tävlar hellre mot dig själv än i lag? Klockrent. Kanske också bortskämd? Hej morfar!

Det enda som inte stämmer alls är påståendet att ensambarn ofta går i föräldrarnas fotspår. Det blev ganska mycket oväsen när jag fick storhetsvansinne och började mina universitetsstudier. Den här sortens studier innehåller förstås också generaliseringar och förenklingar, men på mig stämmer det som sagt till stora delar.

Påstå bara inte att jag har fel, för du lägger jag mig i fosterställningen med en bok.

Många av mina närmaste vänner är storasyskon, vad det ny betyder.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

"Man brukar säga att äldre syskon har den intellektuella och bokliga bildningen medan småsyskon ofta är streetsmarta." Ouch. Mina syskon har pluggat respektive pluggar på universitet. Däremot kommer jag med största säkerhet dö i hjärtinfarkt, så det stämmer ju! "Kontrollerande." Hrm.

8:45 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida