tisdag, oktober 28, 2008

Hasse Alfredson släpper outgivna Lindemän



Den improviserade humor om släkten Lindeman som trillade ut ur Hans Alfredsons hjärna med Tage Danielsson som barnmorska mellan åren 1962 och 1979 är återigen aktuell. Lindeman blev min inkörsport till Hasse & Tages universum någon gång i slutet av åttiotalet och den har en speciell plats i mitt hjärta än idag. Nu kommer en ny box med några av dessa släktingar. Enligt Dagens Nyheters intervju med Alfredson rör det sig om sammanlagt femtio tidigare outgivna sketcher samt några av klassikerna.

Hasse & Tages bidrag till det svenska språket kan i alla fall nästan jämföras med Shakespeares bidrag till det engelska vad gäller skapandet av uttryck, uttryck som används dagligen av folk som inte känner till deras ursprungliga härkomst.

Personligen tycker jag saken slår mig som på huvudet är bättre än there´s something rotten in the state of Denmark.
Intressant också att se Hasse utan mustach. Det har mig veterligen inte hänt sedan inspelningen av filmen Grisjakten 1970.

Läs mer om Lindeman.

Läs en intervju med Alfredson från 2005.

Dagens låt är One Minute Man av Missy Elliott feat Ludacris.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida