lördag, oktober 11, 2008

Bättre förr? National Geographic och Vanity Fair


Här skrev jag om nyfikenhet på Vanity Fair. Jag har köpt ett nummer nu (av tidningen alltså). Det kan mycket väl vara den snyggaste tidningen jag bläddrat i de senaste åren. Och det är mycket att bläddra i - 332 sidor i strumplästen. Det är inledningsvis ganska mycket reklam. Efter hundra sidor har man läst ledaren och insändarsidorna. Men den är ändå värd ett köp, det är ett jubileumsnummer ute just nu och kanske är det extra tjockt.

Artiklarna är välskrivna och bilderna är irriterande snygga. Inte minst för att numret jag lagt vantarna på innehåller en artikel om fotografen Annie Leibovitz. Hoppar man över modereportagen, och det gör jag gärna, finns det också intressanta artiklar om Vladimir Putins bakgrund, Marilyn Monroes liv och död och konservativa mediamogulen Rupert Murdoch. Här finns också en artikel om Texasbon Glenn McCarthy som under fyrtiotalet blev oljemiljonär. Honom hade jag aldrig hört talas om innan, men det var ett intressant reportage. Visste du förresten att bara 10 procent av alla män kammar högerbena? John McCain är en av dem. Och jag. Doh!

National Geographic har jag inte läst än, men bläddring har gett mersmak. Bland annat finns här ett reportage om vad som verkar vara en Boliviansk motsvarighet till wrestling. Rubriken är Brottare i kjol: Bolivianska kvinnor ger igen! Även i National Geographic finns irriterande snygga bilder, bl a på valar och fåglar. Men jag hävdar att Vanity Fair har snyggare omslag.

Rubriken? Se bilden ovan. Skönhet för ca 45 000 år sedan och för ca 50 år sedan. Bara att välja.

Dagens låt är Atmosphere av Joy Division.

Läs mer om Vanity Fair.

Läs mer om National Geographic.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Den bilden på Marilyn... Say no more. Om inte hon hade "det", så har ingen kvinna någonsin haft "det".

8:53 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Jag tycker också Marilyn är vackrast av de två omslagsflickorna.

11:41 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Du kan jämföra MM med vem som helst. Jag tror ändå, att MM vinner klassen "Kvinna med mest av 'det'".

8:20 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida