söndag, september 07, 2008

Din musiksmak är själens spegel

Enligt en studie från psykologiinstitutionen vid Edinburghs universitet säger din musiksmak något om din personlighet, rapporterar DN. Om man som jag gärna lyssnar på nästan samtliga av de understående stilarna kanske det betyder att man i första hand är allmänt förvirrad. Det stämmer i så fall ganska bra. Någon personlighetsstörning tror jag inte jag har, men jag är humörmänniska. Tydligen är det bara indiepopmänniskor som har låg självkänsla. Är det därför The Smiths fortfarande är så populära för buhu-människor i alla åldrar som gjort martyrskap till en tidlös konstform?

Tar man det med en nypa salt är det intressant. Vem är du och stämmer det med din musiksmak?

INDIEPOPAREN: Har låg självkänsla och arbetar inte särskilt hårt. Inte heller särskilt snäll eller generös. Är kreativ.

ROCK'N'ROLL: Hög självkänsla och väldigt kreativ. Hårt arbetande och tillfreds med sig själv. Varken snäll eller generös.

BLUES: Hög självkänsla. Kreativ. Utåtriktad. Till freds med sig själv.

KLASSISK MUSIK: Hög självkänsla. Kreativ. Till freds med sig själv. Inte särskilt utåtriktad.

HEAVY METAL: Väldigt kreativ. Till freds med sig själv. Inte särskilt utåtriktad. Inte någon arbetsmyra.

REGGAE: Hög självkänsla. Kreativ. Utåtriktad. Vänlig. Generös. Till freds med sig själv. Ingen arbetsmyra.

COUNTRY: Väldigt hårt arbetande. Utåtriktad.

DANS: Kreativ. Utåtriktad. Inte snäll. Inte generös.

HIPHOP: Hög självkänsla. Utåtriktad.

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Haha, måste bara lämna en kommentar, för detta är så inte sant!
ANtingen är jag ett undantag, men så måste alla mina vänner som lyssnar på samma musik också vara ett undantag?

Jag lyssnar på allt som har med Indie att göra och jag kan säga så här:
Min självkänsla varierar, men långvarig låg är den inte.
Jag arbetar lika hårt som vilken annan människa.
Och alla som mött mig skulle inte kunna säga att jag INTE är snäll och speciellt generös!
Jag är nog en av de få personer som är dom två sakerna!

Btw, står det inte typ på alla "Kreativ"?
Det är ingenting man kan dra ett streck på, eftersom alla är kreativa inom något ämne?

Aja, jag tycker iaf att denna undersökning är bullskit.

9:36 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida