söndag, april 27, 2008

Köpenhamn precis när våren hittar dit

Köpenhamn var på bra humör igår. Uppskattningsvis 15 grader och nästan klarblå himmel. Mycket trevligare än vi hade det kan man inte ha utan att bli arresterad. Vi var på Carlsberg-museét där provsmakning ingick, dessutom hade de sina gamla fraktbilar sparade. Skåpbilar hade väldigt snygg design fram till ungefär 1970. Dessutom var det kul med bilar som ser ut som glassbilar fast de säljer öl. Då vet man att man är i Danmark. Och på stenåldern var man naken när man gjorde öl.
Sen åt vi pölse, tåg en guidad båttur (att det är en vacker stad visste jag, men att det fanns så mycket kanaler visste jag inte), åt mer pölse, köpte Tony Viscontis självbiografi (han har producerat skivor åt bl a T-Rex och David Bowie), en John Lennon-biografi som efter en skuggläsning verkar vara mer snask än fakta och en skiva i de luxé-loop-a-bama-version. Sen åts det mer pölse, togs en öl till, åts mer pölse och gicks sammanlagt 27 000 steg - jag kunde inte låta bli att ta med mig stegräknaren.
Om jag skulle välja mellan t ex Stockholm och Köpenhamn skulle jag utan tvekan välja Köpenhamn. I alla fall om det inte vore för mina uppenbara problem att förstå språket. Lunch heter frokost, glass heter is, stad heter by och flodhäst heter pillebär. Men jag gillar ändå stämningen. Det är inte bara en klyscha att danskarna är mer gemytliga.
På vägen hem lyckades vi med konststycket att hamna på fel tåg, men det löste sig. Annars hade vi vaknat på en bänk i närheten av Kastrup idag.
Resans absoluta höjdpunkt var annars att jag köpte en namnskylt med namnet Torben på. Tror jag ska ha den i bilen.
Dagens låt är Sunny Afternoon av The Kinks.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida