torsdag, april 03, 2008

Hellsingland Underground spelar skön sydstatsboogie

Första låten på skivan börjar med ljudet av ett ånglok. Sedan brakar trummorna igång. Dessutom är det alltid stilpoäng för Hammond-orgel. Redan andra låten inleds med ett yvigt Dylan-munspel. Många av låtarna har en skön stå-på-tårna-känsla och spelglädjen är smittande.
Shadow Of The Old You är en favorit. Den låter som en småländsk landsväg en solig vårdag. Det gäller förresten stora delar av skivan. Har inte lyssnat på skivan vid bilkörning än, men det borde jag.
Låtarna har nämligen ett genomgående högt tempo. Child Of Another Time och Blue Mountain Blues är välbehövliga andningspauser efter nästan frijazziga Ljusnan Riverside Jam. Jag gillar det skogstokia pianospelet. Uppskattar förresten titeln Ljusnan Riverside Jam. Många andra svenska band som ska spela country hade nog kallat den Mississippi Riverside Jam och där någonstans hade trovärdigheten rodnat lite.
Låtskrivandet håller genomgående hög klass, skivan är lätt att lyssna på rakt igenom, och man kan se inspelningen framför sig - det låter som om bandet stått i en ring i studion när de spelade in, med ögonkontakt och leende ansikten.
Tyvärr tycker jag de utnyttjar den vackra stämsången för lite. Och mer slide, tack!
Även om musiken har tydliga rötter i amerikansk rootsmusik finns något omisskänligt svenskt här också. Jag kan inte sätta fingret på det, men det finns där. Plus också för den breda ljudbilden där alla instrument får plats. Och de är bitvis många. Ibland låter det som om 10 personer spelar samtidigt med flera gitarrer, bas, orgel, piano och trummor. Man förväntar sig nästan att Clarence Clemons ska tuta loss med saxen. Inte minst med tanke på den "alldeles-för-många-ord-i-varje-mening-men-det-funkar-ändå"-känslan i Hard Falls som får mig att börja leta efter The Wild, The Innocent & The E-Street Shuffle i hyllan. Här finns dessutom ett rejält The Band-skägg.
Jag är nyfiken på hur det här kommer att utvecklas och låta om ytterligare några skivor. Igår fick Lost In The Woods mig att dansa när jag diskade. Det klarar bara låtar jag verkligen gillar.
Vågar man hoppas på en spelning i Växjö-trakten?
Dagens låt är Lost In The Woods av Hellsingland Underground.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida