måndag, juli 23, 2007

McBain och Kurosawa slår sina godispåsar ihop

Tror jag har tagit upp det här innan, har ett svagt minne av att jag och Janne A diskuterade det i några kommentarer. Det var nämligen så, en gång i tiden, att den stora Akira Kurosawa gjorde film av en Ed McBain-roman i Isola-serien (som tom Tommy nu verkar ha upptäckt).

Frågan var bara vilken bok det var som filmades och vad filmen hette. Genom detektivarbete som skulle göra självaste Steve Carella imponerad - men inte Fat Ollie - har jag nu klurat ut att boken är King´s Ransom och filmen går under namnet High And Low. Den ska jag förstås se så fort jag får tag på den.

(Den hemliga baktanken med dagens inlägg är att Nicklas ska läsa det här och fixa den bara för att bråka med mig och sedan gå med på att låna ut den, kanske i utbyte mot 24 Hour Party People.)

Dagens låt är Watching The Detectives av Elvis Costello.

4 kommentarer:

Blogger Nicklas sa...

Jag har inte råd med dyra Criterion-utgåvor just nu. (Att köpa Kurosawa som något annat är bara dumt.)

Blir Carella imponerad av att googla på "McBain Kurosawa"? Då kan han inte vara så bra.

5:55 em  
Anonymous Anonym sa...

Ola, bra detektivarbete! Och a propos Costello och Watching The Detectives, så körde han den i går, i Dalhalla. Den var jääääääääävligt bra, liksom konserten i stort. /Janne

10:16 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Nicklas: Finns den som criterion? Att googla är fusk. Jag använde samma metoder som när boken kom. Dvs fingeravtryck, logiskt resonemang och tjallare.

Janne: Hade kunnat tänka mig att vara där, även om det är en bit att åka från Växjö. Men av din kommentar att döma hade det kanske varit värt det?

2:47 em  
Anonymous Anonym sa...

Ja, det hade varit värt den långa resan, Costello är i toppform just nu och en tretimmarsspelning är vad jag kallar valuta för pengarna. /Janne

7:51 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida