torsdag, juli 26, 2007

Lite om Wahlöö och lite mer om McBain, bl a

Efter att ha fortsatt studera McBain-Kurosawa har det nu visat sig att boken heter Hotet på svenska och filmen heter Himmel & Helvete. Jag har tydligen boken hemma, men har inte läst den.

Igår var jag på Åhlens och fyndade fyra Per Wahlöö (kolla även Wikipedia, länken dit vägrar fungera) till priset av tre Per Wahlöö. Han är onekligen mest känd för de tio böckerna han skrev om Martin Beck (dessa karaktärer gjordes senare till bajs av TV4) tillsammans med sin fru Maj Sjöwall. De tio böckerna i "roman om ett brott"-serien är en av de stora läsupplevelserna i mitt liv.

Förra sommaren - tror jag - hittade jag en bok han skrivit själv. Jag köpte den, tog hem den, la den i olästa-böcker-högen i garderoben, lät den ligga där, tog ibland ut den och klappade den försiktigt, kände förra veckan för att läsa den, tog ut den ur garderoben en gång för alla, läste den och tyckte den var väldigt bra. Härmed rekommenderas alltså Mord På 31:a Våningen. Med tanke på att den handlar om monopoliserandet av media är den tyvärr mer aktuell nu än när den skrevs 1964.

Har man läst Beck känner man igen den strama berättarstilen, de precisa karaktärerna och de politiska undertonerna. Ibland är de tom övertoner, men det är inget som stör. Det kan förstås vara en smakfråga. Men det gäller å andra sidan allt i livet. Livet är en smakfråga.
Vill man läsa mer om Beck kan man göra det här (om man rullar ner lite, tredje inlägget uppifrån). Får jag blåsa lite i min egen trumpet så är det bra skrivet och informativt på ett rimligt och relevant sätt.

Nu har jag i alla fall fyra Wahlöö! Olästa! Med omslag i färg! In stereo where available! På skrivbordet!

Måste nog sluta skriva nu.

Dagens låt är Tired Of Being Alone av Al Green.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida