onsdag, september 20, 2006

Inte ett ord om Motown-boxen idag heller

En person i min närhet - vi kan kalla honom Nicklas - har för vana att med jämna mellanrum prata sig gul, blå och orange om nya tv-serier (i alla fall tills de börjar sändas på svensk tv). Oftast är vår smak inte på samma våglängd -hans förkärlek för serier i collegemiljö är lite för stor för det. Nåväl. Vi-Kan-Kalla-Honom-Nicklas har under längre tid pratat om House. Att TV4 valt att både köpa in den och sända den på attraktiv kvällstid samt faktiskt kalla det för vad det heter snarare än, säg, Tjo Och Tokerier På Kliniken gjorde att jag blev lite orolig. Men efter första avsnittet måste jag säga att det nog faktiskt kan bli något. Även om huvudkaraktären är cynisk men med ett gott hjärta, det finns en svart kille som trots en tuff uppväxt har kommit på rätt sida och en ung kvinnlig läkare som på ett lagom feministiskt sätt står upp mot gubbväldet känns det som om det finns fler nyanser att upptäcka om man ger karaktärerna tid. Trevligt.

Vi får se hur länge det dröjer innan TV4 ersätter det med något tokigt av Stefan&Ister eller helt enkelt inser att Beck drar mer folk. Spännande.

Annars är jag lite besviken på att Eldkvarns spelning ikväll i Växjö är inställd. Plura har tydligen tappat rösten. Synd.

Dagens låt är Små Simpla Ting av Peter LeMarc.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

House kan mycket väl ha pratats om av personen Vi-Kan-Kalla-Honom-Nicklas, men serier i collegemiljö? ("FOOOOD FIIIIIGHT!") Jag tror du förväxlar mig med någon annan.

House är lite formel-tv ibland, men kan man bara se bortom det så är det en fröjd i karaktärsdrama.

10:46 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Gillar du inte Veronica Mars? Buffy? Och Sånt? Den sista har förvisso inte gått på svensk tv, men ändå. Hade en referens till Någon Annan först, men tog bort den eftersom jag är väluppfostrad.

För mig är styrkan med House dialogen och att de vågar vara mörka, även om det bevisligen finns skratt.

Nu är jag hungrig.

8:43 em  
Anonymous Anonym sa...

I House kommer dialogen från personerna, det är riktigt genomtänkt på det viset.

Veronica Mars, nej. Buffy, ja fast där är de i skolan lika mycket som David Lynch gör lättförstådda filmer. Det händer men inte ofta.

9:03 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Bra att du inte gillar Veronica April. Ber i sådana fall om ursäkt för mitt påhopp. Såg ett avsnitt och tyckte det var en ganska löjlig serie. Tyckte det var lite kul när skolans värstinggäng blev rädda för den ensamma Veronica som var kompis med skolans mobbade svart kille. Där tröttnade jag.

Och Buffy har jag som vanligt ingen rätt att uttala mig om, eftersom jag inte sett serien. Men det kommer inte hindra mig i framtiden heller.

5:57 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror å andra sidan inte att Buffy är din typ av serie ändå. Visst, det finns nog en del avsnitt du skulle blivit imponerad av men samtidigt har den nog för mycket annat som inte passar. Kan ha fel, men jag tror inte det.

The Wire s4 passar för övrigt in på ämnet nu också. Det finns en löpande historia om en high school.

5:47 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Vi är nog överrens om Buffy.

The Wire har alltid innehållit ett vagt löfte om att någon dag bli en high school-serie. Är det McNulty som saknar sin FA i dramatiska återblickar?

2:43 em  
Anonymous Anonym sa...

Nej. Prez har gått och blivit lärare och det vävs ihop med den nya yngre generationen gauthängare.

5:30 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida